Reviews

Mandelbrot - "Evolution"
Mindestverzehr

Das Presseinfo verrät, daß die vorliegende CD auf eine Live-Aufführung anläßlich einer Ausstellungseröffnung zu Darwins Werk und Wirken zurückgeht. Aber der Titel hätte auch ohne diesen Hintergrund gepasst. Denn das Album des Bielefelder Duos ist erstaunlich rhythmisch geworden und geht damit einen fast beeindruckenden Schritt nach vorn. Was sich beim letzten Release nur zart andeutete, ist damit nun endgültig an die Oberfläche gebrochen und fügt sich doch so gut ins Gesamtgefüge, als wäre es schon immer da gewesen. Zwar ist der Opener „Null“ noch völlig ambient und ohne Drums, aber gleich danach kommt mit „Sechs“ ein streckenweise schon fast tribal anmutender Track. Hier treffen rollende Drums auf soundtrackartige Flächen und bringen gleich zu Anfang das Highlight des Albums. Rhythmus versus Fläche ist aber nur eines der Spannungsfelder des Albums. Ein anderes sind die abgedeckten Stimmungen. Wie schon auf dem Vorgängeralbum ‚Thorns’ ist auch hier von friedlichen Spezies bis hin zu bedrohlichen Schattenwesen alles dabei. Teilweise können sich die Tracks auch gar nicht für eine Seite entscheiden, sondern oszillieren fein gerastert zwischen beiden, wie zum Beispiel bei „Zwei“. Etwas verwirrend ist die Betitelung der Tracks, die ein wenig erratisch erscheint. Daß man Stücke mittlerweile nur noch nummeriert und nicht mehr benennt, leuchtet mir ein, schränkt es den Hörer beim Kopfkino doch nicht unnötig ein; ob die durcheinander gewürfelte Nummerierung hier nun aber auf eine andere Reihenfolge bei der Aufführung zurückgeht oder eventuell gar auf das zufällige Moment in der Evolution verweisen soll, entzieht sich meiner Kenntnis. [GM] Bewertung : 7.0 / 10 Fazit: Die zugenommene Vielfalt tut dem Album gut. So schnell wird es von seinen Aufmerksamkeitskonkurrenten nicht aus dem Lebensraum im CD-Player verdrängt werden.

<< back

Mandelbrot - "Evolution"
Der Medienkonverter

Mandelbrot ist eines der vielen Musikprojekte aus dem Bielefelder Umfeld (Synapscape, Monokrom, The Rorschach Garden, Templegarden's, Morgenstern u.a.). Babsi Teichner und Philipp Münch veröffentlichen als Duo nun schon ihr drittes Album unter diesem Namen. "Evolution" heißt es und trägt nicht umsonst diesen Titel. Mandelbrot haben die auf diesem Album enthaltenen Tracks für eine Charles Darwin-Ausstellung des Museums am Schölerberg in Osnabrück im Jahr 2009 geschrieben und aufgenommen. Album und Ausstellung zelebrieren den 200sten Geburtstag des Evolutionsrevolutionärs und auch die Entstehung seines bahnbrechenden Buches "Die Entstehung der Arten" vor 150 Jahren. "Evolution" orientiert sich von seiner Struktur her ein wenig an der echten Evolution. Es gibt Teile, die mit Drones und Ruhe, ja sogar mit Melodien ihre geordneten Bahnen ziehen. Experimentellere Songs gerieren sich als das notwendige Chaos, dessen kleiner Bruder, der Zufall, immer wieder für Sprünge und neue Arten in der Evolution sorgt. Die Vogelstimmen im zweiten Track "Sechs" vermitteln ein Gefühl für den urzeitlichen Urwald, das wässrige Blubbern im Hintergrund verwirrt dagegen etwas. Hin und wieder gibt es auch rhythmische Parts, was aufgrund der sonst ambient-orientierten Herangehensweise immer wieder überrascht. "Zwei" klingt anfangs sogar sehr technisch, fast wie eine bedrohliche Maschine. Schade, dass man nicht ein paar Bilder aus der Ausstellung hat, um noch besser erfassen zu können, was Mandelbrot mit ihrer Musik ausdrücken wollen. Das wäre auch schon der größte Kritikpunkt an "Evolution": Der fehlende Bezug zur Ausstellung. Die metallischen Schläge in "Sieben" lassen sich genauso wenig deuten, wie die zufällig erscheinende Wahl der Ziffern-Titel zwischen "Null" und "Acht" für die Tracks. Derart mystisch mit Geheimnissen umgeben, erreicht "Evolution" im letzten Song seinen Höhepunkt, wenn sich Melodie, Atmosphäre und Rhythmus vereinen. Was auch immer das Album darstellt, den Entdeckungsprozess, die Experimente in Laboren oder empirische Untersuchungen in der Natur, es macht Laune, den seltsamen Pfaden von Mandelbrot und den ihres neuen Albums folgen, wenn sie auch oft verschlungen und verworren sind.

<< back

Mandelbrot - "Evolution"
Connexion Bizarre

Charles Darwin is arguably the most celebrated biologist of all time, and 2009 has been a highly significant year, being both 200 years since his birth and 150 years since his groundbreaking work, “The Origin of the Species”, was first published. With his ingenious theory of evolution, Darwin inspired millions, while simultaneously enraging the religious establishment stubbornly believing that mankind was the work of a divine creator and not evolved from monkeys. With this special occasion in mind, Mandelbrot have created a musical tribute, appropriately entitled “Evolution”, and have had the rare privilege of offering this composition as an audio accompaniment to an exhibition on Darwin at the Museum am Schölerberg in Osnabrück, Germany. As a side project featuring the Bielefeld musicians B. Teichner and P. Muench, better known for their work with various respected electronic and industrial acts such as Synapscape, Monokrom, The Rorschach Garden and Rasputeen, the quality of Mandelbrot should presumably be high. This project deals with experimental dark ambient, definitely one of the most appropriate musical genres for evoking the memory of a great scientist, and certainly very suitable for a museum environment. Tracks are assembled at times methodically and others more intuitively, feelings of exploration and fascination are conveyed powerfully and numerous novel sounds and intriguing findings presented in a concise, scientific manner. The tracks are somewhat confusingly titled, with numbers in German, null to acht (zero to eight), arranged in a seemingly random order; perhaps pieces for separate parts of the exhibition rearranged for the most pleasing musical progression. Helpfully, “Null” opens the album and “Acht” closes it, the former giving the impression of landscapes never before witnessed by European man, the latter a more melodic piece of rhythmic electronica, paying tribute to the noble art of scientific investigation. “Eins” is one of the darker tracks on the album, perhaps suggesting a struggle to collate observations into a convincing new theory, quirky sounds creeping in to possibly represent difficult mental processes. “Zwei” brings to mind Darwin’s overseas voyages into the unknown, mixing senses of both adventure and fear, while “Drei” sounds like a foreboding trek into a dense jungle filled with threatening nocturnal creatures. “Vier” opens with a surprisingly rapid beat alternating with short drones and noise washes, giving way to almost psychedelic melodies, followed on the album by the next number, “Fünf”, featuring the mysterious rhythms of newly encountered tribesmen and perhaps an exchange of stories and ideas. “Sechs” seems to be the most biologically themed track of all, with numerous strange bird sounds and the fearsome cry of some undiscovered beast, the driving beat suggesting a flight from danger. “Sieben”, the shortest and penultimate track on the album, is slightly claustrophobic and unsettling, creating images of bizarre experiments performed in a laboratory full of elaborate and intimidating apparatus. A fitting tribute to the great man, then, and a fine piece of modern ambient electronica, offering greater rewards with deeper investigation and enquiry. Why not make this album part of the soundtrack to your research? [7.5/10] – Nathan Clemence

<< back

Mandelbrot - "Evolution"
OX , #88

Kalle Darwin und seine Entwicklungstheorien... Ich weiß nicht wieviel Tonträger es zu diesem Thema schon gibt und wieviele ich davon besitze? Sicher, auch mich interressiert soetwas und die musiklaische Umsetzung von Evolution kann sehr spannend sein. Dieses Mal hat sich das Duo MANDELBROT daran versucht. Das Ganze wurde dann auch im Rahmen einer Ausstellung zum Thema im Museum am Schölerberg in Osnabrück präsentiert. Ich weiß nicht genau was ich von ihrer Interpretation halten soll. Einerseits baut jeder Track auf den vorherigen auf und somit ist das Klassenzeil erreicht, andererseits ist das alles so belangloser und unspektakulärer Ambientcollagen mit Anflügen von Rhythmus, dass es mich irritiert. Gesamplelte Dinosaurierschreie bei so einer Sache erzeugen bei mir nur verständnisloses Kopfschütteln, vor allem wenn ich weiß, dass das Duo wesentlich effektiver und emotionalere Musik produzieren kann. Wenn ich es nicht besser wüßte würde ich sagen unspektakuläre Auftragsarbeit, harmlos und angepasst an die Ohren williger Ausstellungsbesucher einer beliebigen deutschen Kleinstadt. Soweit ich weiß bedeutet Evolution auch Mutation und Zufall, gleichzusetzen Überraschungen und die fehlen hier total. (5/10)

<< back

Mandelbrot - "Evolution"
Alarmen - "Next"
Spherical Disrupted - "Quasar"
Vital Weekly, #722

Perhaps a bit late, 'Evolution' by Mandelbrot, which celebrates the publication of 'The Origins Of Species' by Charles Darwin, last year. B. Teichner and P. Muench, also known as Mandelbrot were asked to present a musical work for the Museum am Scholerberg which displayed works of/on Darwin. They created an hour worth of music, which are presented here on this CD in the form of nine tracks, called in German by their numbers, 'Null', 'Sechs', 'Zwei' etc. Not the most logical order, and it seems to me that the music is not a linear evolution either. Played, I think, on a bunch of analogue synthesizers and sound effects. Heavy cosmic music on display here. Atmospheric, with arpeggio's, delay machines, even some rhythm machines, this music is not what you would expect: an hour of drones, but well rounded compositions of moody electronics. Not music I would easily associate with a museum, and I wonder what the visitors may have thought about it. Perhaps a bit too much popmusic (?) for four white walls? But it works well at home, even when thematic approach is a bit lost here. Niels Mark discussed the first real CD by Alarmen, 'There Is No Place Like Hoan' in VItal Weekly 534 and he told us that its a project by Carsten Stiller. It was followed by two MP3 releases, and now there is 'Next', the next CD by Alarmen (never a good title for a CD I'd say, suggesting nothing more than 'oh, the next CD'). It starts off with a harsher rhythmic minimalist piece, along the lines of the previous release. But that's only deceiving the listener. The other six tracks on 'Next' are perhaps like-wise minimalist in approach, but sound a bit more lighter in approach. Synthesizer parts are mixed up a bit higher and a piece like 'Next 3' is slow, almost dub-like, with some nice, mean organ sounds blubbling below, while 'Next 4' is almost cheery in approach. Quite an interesting varied album, with only 'Next 7' to be something of a hit and miss track. The last full length release by Spherical Disrupted was 'Null' (Vital Weekly 482), followed by the remix album 'Barriere'. The new one 'Quasar' (short for 'Quasi-Stellar Radio Source') is also not a full length, but perhaps more like a EP of five tracks (long one at that: total is about fifty-five minutes) plus three remixes. Like Alarmen heavily relying on the use of rhythm, with an extended use of analogue synthesizers which sound even more like cosmic music than that of Alarmen. Arpeggio's are used extensively here, along with long sustaining sounds, dark chords and such like. Not every track is as strong here: 'Galaxy Bulge' for instance just doesn't seem to have enough variation to be fully interesting. Its too long. But a piece like 'Solar Luminosity' on the other hand shows it can be done: moody, atmospheric, rhythmic, all combined in a hypnotic piece. No wonder it gets a remix treatment, by Xabec, who pulls out even more cosmic/ambient house patterns from the original. Empusae knows how to give a more danceable spin to 'Accretion Disc' into some proto techno vein whereas Spherical Disrupted himself remixes Fractional Shift into a chilling closure of the CD - not the best track here, with some slight distortion in the lower regio of the piece. All in all a nice release with some minor flaws. (FdW)

<< back

Mandelbrot - "Evolution"
Alien.sk

Music inspired with book from Mister Charles Darwin and also with live performance that has AUDIOPHOB had in wombs of museum, where book has been for many years presented and here it is sound recording. It’s a quality scenic hymn that will like all fans of ambient that love metal contrast surfaces and many rhythmic blocks in hypnotic dress. This music is various mix of alternative styles, that we are used to from this label. On musical side it’s a descent washout of sounds and mixture of blocks that sound nicely chosen and musically I would put them somewhere between the production of R.RICH and Cold meat industry.. Again rich and very good sounding material, that on an ambient project sounds bright and colorful. ryby (4/5)

<< back

Mandelbrot - "Evolution"
Side Line

The German duo of Philipp Münch (also member of Synapscape) and Babsi Teichner have launched their 3rd official album, which is also the 3rd one released by Audiophob. "Evolution" is a kind of conceptual album, which was written to accompany an exhibition in Osnabrück (Germany) about the work of Charles Darwin. It's also a way to celebrate the 200th birthday of Darwin. The concept is fascinating, and the way the songs have been worked out is quite intriguing. Mandelbrot mixes dark ambient atmospheres together with mysterious sound parts. A few percussion lines are sometimes joining in while we often get the impression to get lost in a labyrinth of curiosity. "Evolution" has been elaborated in a way you get the feeling it slowly will reach a climax. This ultimate apotheosis arrives at the very last track entitled "Acht". Mandelbrot here excels in an impressive welfare of sounds and space bleeps while the frightening atmosphere is constantly like getting you in its grip. "Acht" sounds like the real accomplishment of a brilliant release. The beauty of "Evolution" can't be only reduced to this cool and last cut, but also appears on other cuts. "Zwei" is a well-crafted dark atmospheric track while the harder "Fünf" brings some diversity through the percussion sounds. "Sieben" is another fascinating piece of music. The titles are numbers from zero (cf. "Null") up to eight (cf. "Acht"), but they've been placed in a random order. When dark ambient music is composed with such a passion it can only result into fascination! (DP:8)DP.

<< back